lørdag den 28. juli 2012

Kjole med hulmønster




Så blev det min tur til at holde ferie. Faktisk er jeg på sidste vers af min 2. ferieuge og har kun en uge tilbage.
I næste uge skal jeg holde ferie med mine børnebørn på 5 og 7 år. Det er to vilde, men skønne drenge, så der bliver nok at se til og sikkert ikke tid til at motionere strikkepindene.

Der er dog stadig gang i strikningen her på kanalen og sidste skud på stammen er kjole med hulmønster, der er designet af Ellen Holm.
Jeg faldt over modellen da jeg var inde på Hjelholts hjemmeside for at kigge efter farveskifte garn og tænkte at den måtte jeg bare strikke. Jeg er helt vild med Ellen Holms design.

Garnet er helt fantastisk synes jeg. Farven er en intens dyb mørk turkis, som mit kamera dårligt gengiver og som nok er et noget modigt valg til en hel kjole, men hvo intet vover, intet risikerer, som man siger i Jylland. Garnet er oprindeligt spundet af uld fra gotlandske pelsfår, som fra naturen er grå. Den grå uld giver den turkise farve et blødere og mere naturligt skær og samtidig er garnet utroligt glansfuldt.
Kjolen har været sjov at strikke. Der sker hele tiden lidt, men samtidig er den ikke så svær at man skal sidde med næsen i et mønster hele tiden.

Faktaboks:
Model: Kjole med hulmønster af Ellen Holm
Størrelse: Medium
Garn: Pelsuld 8.2 fra Dansk Pelsuld. Garn og opskrift kan købes her
Forbrug: 350 gram.
Strikkepinde: rundpinde 3 og 3½.
Hot or not: Jeg synes den er meget sød.

Jeg strikker stadig på min rækkevidde 2 og så er jeg også i gang med en Simplest Sweater.
God ferie til jer, der endnu ikke har holdt og god sommer til jer alle.

19 kommentarer:

  1. Totalt smuk kjole - hvorfor har jeg ikke lagt mærke til den opskrift? Så er det sandelig godt, at jeg kan blive gjort opmærksom på den her :-)

    Farven er simpelthen fantastisk - det må jeg vist ha´ lidt af og så er det et smukt, enkelt mønster og en rigtig fin facon :-)

    Nyd dagene sammen med dine børnebørn - jeg glæder mig også til jeg skal lege ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene. Farven er lige dig, den vil klæde dig fantastisk.

      Slet
  2. Rigtig sød kjole i en flot farve. Jeg er også vild med pelsulden, men jeg skal nu have noget under - ellers stikker det.

    SvarSlet
  3. hej
    ja så er der fuld fat på i næste uge, mine drenge er 8 og næsten 6 så tror også at min mor syntes der er fuld fart på når hun har dem. hihi, men det er da livs bekraftende at have glade børn omkring sig. elsker den her alder de har lige nu.

    sikke en flot kjole du har fået lavet, den har en rigtig flot farve, må vi ikke se den på?

    nyd din sidste ferie uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord. Den er ikke til mig og modtageren vil ikke fotograferes, så jeg kan desværre ikke vise den på.
      Du har helt ret, det er utroligt livsbekræftende at have børn omkring sig og det er en pragtfuld alder, hvor der kommer mange bevingede ord.

      Slet
  4. Hvor er den smuk - er den til dig selv eller ??
    Både mønsteret og farven er så skønne :)

    Nyd ferien med børnebørnene - pludselig er de så store at de måske ikke har lyst ;0)

    SvarSlet
  5. Skøn farve du har fundet. Lækker varm og glødende. Hvordan finder du alle de skønne garner? Kjolen er også lækker,den kan jo bruges som fin med en skøn silkeunderkjole. Og mere normal med sort under.
    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Garnet er fra Dansk Pelsuld, der typisk har deres garn i gårdbutikker, men nogle garnforretninger har det også. Gotlandske pelsfår er berømte for deres usædvanligt glansfulde uld, som giver et slidstærkt og glansfuldt garn. Jeg har strikket af kvaliteten i mange år og er meget tilfreds med den.

      Slet
  6. Fantastisk flot kjole! Jeg er også fan af Ellen Holm, selv om jeg ikke har strikket så meget fra hende endnu. Hun har nogle rigtig fine modeller - sådan lidt klassiske med et twist.

    SvarSlet
  7. Sikke da en smuk kjole.
    Jeg er også vild med Ellen Holms design, men den der havde jeg ikke set før.
    Fantastisk smuk farve du har strikket i.

    SvarSlet
  8. Ellen Holm er osse en af mine favoritter måske fordi de passer mig rigtig godt. Rigtig sød model.

    SvarSlet
  9. Sikke en smuk kjole og farven er kanon. Og sikke et stort arbejde.

    SvarSlet
  10. Helt utrolig smuk kjole, både farve og model.

    SvarSlet
  11. Endnu engang har du strikket en smuk kjole!

    Håber du hygger dig med børnebørnene; det er skønt med sådan et par livlige krudtugler, men også energikrævende så kan godt forstå hvis ikke du har tid og energi til at strikke.

    Rækkevidde 2 og Simplest Sweater glæder jeg mig meget til at se.

    SvarSlet
  12. Tak allesammen. Jeg har netop haft et par superskønne dage med mine børnebørn. Havde helt glemt hvor fuldstændigt udmattende det er, at være på i døgndrift. Jeg har bare nydt dem i fulde drag, men må indrømme, at jeg godt kan mærke, at jeg ikke er 20 år længere.

    SvarSlet
  13. Flot kjole. Er enig med dig i at Dansk Pelsuld er et dejligt garn, som vi desværre strikker for lidt i - vi bør strikke meget mere i dansk uld istedet for alt det importerede. Jeg er desværre heller ikke selv for god til det.

    SvarSlet
  14. Halløj det indlæg havde jeg da ikke lige set, nøøøj hvor er den altså bare fed, ja ellen holm laver altså bare nogle skønne designs :-)

    SvarSlet
  15. Hej. Har set den smukke blå kjole. Kan du hjælpe mig med hvor jeg kan købe en opskrift. Og garn. Har søgt på netter rigtig længe. Håber du kan hjælpe. Venlig hilsen Jane

    SvarSlet