lørdag den 15. august 2015

A hint of summer



Endelig fik jeg noget færdigt. Det er ikke fordi der ikke strikkes her i huset, men jeg har ventet meget længe på et tiltrængt besøg af Monterings Åge, der tilsyneladende har været meget travlt optaget i Blogland i de sidste måneder. Nu er han endelig dukket op og der monteres på livet løs. Ikke mindre end 5 projekter er færdige og mangler kun montering.


Her er billederne taget igen med blitz, sikke en forskel det gør. Farverne er i virkeligheden et sted mellem de to billeder, da ingen af dem er ramt rigtigt.

Det første projekt er "A hint of summer" af Isabell Kraemer. Jeg så Ullas flotte udgave på Ravelry og faldt pladask for den. Garn blev indkøbt hos Garnudsalg i yndlingsfarven turkis. Kanten foroven er naturligvis strikket i Ulla rød, når nu det er Ulla, der har inspireret mig.

Modellen startes med provisional cast on, en form for opslagning, hvor man senere kan samle maskerne op igen og strikke i modsat retning uden at det kan ses. Det er mit første forsøg med den metode og jeg hentede hjælp på youtube. Der er flere måder at gøre det på, men jeg faldt for den hvor man bruger en hæklenål. Den gav mig det bedste overblik. Interesserede kan se mere lige her
Ved at bruge metoden undgik jeg skuldersømme.


Der er strikket en maske vrang i begge sidesømme. Ved at gøre dette skjules overgangen når man skifter garn og man undgår de lidt forskudte striber hele vejen op.

Blusen er strikket i Højlandsuld i farverne lys bølgen blå og mørk bølgen blå samt Ulla rød.. Der er brugt knap 150 gram af hver af de blå farver samt en rest Ulla rød.
Jeg er ganske godt tilfreds med den.

Nu hvor Monterings Åge nu endelig er kommet godt i gang kommer der snart flere færdige projekter her på kanalen.

God weekend til jer alle derude i Blogland.


11 kommentarer:

  1. Den er blevet rigtig fin. Jeg er specielt begejstret for den røde stribe, det er en super skøn detalje

    SvarSlet
  2. Den er rigtig fed, god detalje med den røde stribe. Det der med montering kender jeg alt for godt :)

    SvarSlet
  3. Hvor er den super flot og nogen skønne farver. Den røde farver giver lige det sidste. Den trøje skal vist også på min to-do liste

    SvarSlet
  4. Den er flot - og meget fin til denne sommer (hvor det ikke just er de små toppe, der kaldes på).
    Jeg kan rigtig godt lide farvesammensætningen - og så er det altid godt at blive udfordret med lidt nye teknikker.

    SvarSlet
  5. Hvor er den fin! Og det er dejlige farver. Jeg kan godt læse mig til at monteringsaage er tral, så der er nok et marked for en mere ;-)

    SvarSlet
  6. Ualmindelig flot! Rigtig smuk detalje med de røde skuldre. Den røde klæder de 2 blå farver.
    Monterings-Åge må rigtig gerne komme forbi her! Jeg har et stort sjal, der skal laves færdig, og den røde bluse mangler kun hæftning af et par tråde.....

    SvarSlet
  7. Rigtig fin, blå og turkis er bare skønne farver,tror aldrig jeg får nok af dem:-) God ide med vrangmasken i siderne, det gør det også nemt når den skal lægges til tørre efter vask:-) Kan man leje Monterings-Åge?

    SvarSlet
  8. Smuk trøje. Vi er vist mange, der meget, meget bedre kan lide at strikke, end at montere.

    SvarSlet
  9. Den er så fin og den røde giver lige det frække pift til den.
    Forelskede mig selv i den da Ulla lavede den, men jeg er ikke så gode venner med de engelske opskrifter så det bliver ikke den jeg får på hylden :)

    SvarSlet
  10. Den er godt nok fin. Sådan som sommeren har været, er det nok fint den er i uld! Superflotte farver.

    SvarSlet
  11. Hvor er den skøn - sikke dejlige blå farver, skarpt kontrasteret af den røde - virkelig flot :-) Her monteres der jo altid undervejs, så jeg kan ikke rigtig tale med om, at monterings-åge mangler - så handler det mere om selvdisciplinen i forhold til hele projektet - men det giver jo samme resultat ;-) At noget nogle gange kommer til at ligge for længe i kurvene :-) Men der må snart komme meget mere her - nu hvor du "bare" mangler at montere en fem stykker til ;-)

    SvarSlet