søndag den 2. februar 2014

2 x Oliva

Min svigerdatter blev rigtig glad for sin Oliva, så jeg har lavet et par stykker mere. Den sorte er til en nær kollega, som betyder uendelig meget for mig. Hun fryser altid og jeg ville derfor glæde hende med lidt lunt til de kolde dage, så hun fik den sorte Oliva i julegave. Hun blev rigtig glad for den og den sad perfekt på hende. Den er strikket i Duo fra Design-club i str. XL og derefter valket til en XS. Strukturen blev mere fast og varm, hvilket var formålet. Det var lidt af et sats, for da jeg smed den i vaskemaskinen var livvidden omkring 90 cm og jeg anede ikke hvor stor den ville være, når den kom ud. Til alt held var den 68-70 cm i taljevidde da den kom ud, hvilket utroligt nok passer fuldstændigt perfekt til min søde og superslanke kollega. Nogle gange kan man altså være heldig, men jeg indrømmer, at det var lidt nervepirrende.





Den turkise Oliva kunne jeg ikke dy mig for at lave. Jeg elsker den farve og havde lige 4 nøgler liggende på lager. Nu har jeg jo lovet mig selv at bruge noget mere lagergarn i 2014, og den sorte var faktisk også i lagergarn så jeg pudser glorien og viser billederne frem.


Faktaboks:
Model: Oliva af Else Schjellerup, oprindeligt købt med Dunlin garn hos Design-club.dk. Opskrift kan fås hos mange steder, bla. hos www.sommerfuglen.dk eller hos Inger på Volden i Aarhus.
Størrelse: Den sorte er XS, den turkise str. medium.
Garn: 170 gram sort Duo og 200 gram turkis Semilla fino fv. 121 fra www.garn.dk.
Pinde: 2½ og 3.
Ændringer: Jeg har strikket en ekstra omgang udtagninger nederst på toppen, for at give den lidt mere længde og lidt mere swing.

I strikkekurven ligger mange halvfærdige projekter, bl.a. 2 stribede raglansweatre, 1 nederdel fra Garnstudio, 1 Wisdom af Kim Hargreaves, 1 Olive af Helga Isager, 1 lilla Thursday af Susie Haumann og en islænder, der mangler ærmer og sammenstrikning. På trods heraf er jeg ramt af startitis og har lyst til at starte nyt op, men nu må jeg vist hellere beherske mig og få noget af det andet lavet færdig først.
Nu vil jeg en tur rundt i blogland og se, hvad i alle sammen har fået lavet. Rigtig god søndag.

38 kommentarer:

  1. Hvor er de fine! Og meget anvendelige i uld. Din kollega er meget heldig:-)

    SvarSlet
  2. Hvor er de flotte! Jeg forstår godt du var lidt nervøs da du filtede den sorte - pyha og godt det lykkedes :))
    Jeg kan også mærke lysten til at starte nyt op - og jeg har lidt en god grund til at ha i al fald to projekter igang men mere om det senere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kirsten, jeg glæder mig til at høre om dine projekter.

      Slet
  3. De er bare superflotte begge to. Godt at det lykkedes med filtningen, særlig når man skal strikke til andre. Det er en utrolig sød model som kommer på min to do liste.

    SvarSlet
  4. Hvor er de flotte begge to, skøn model.
    Heldige piger ;)

    SvarSlet
  5. De er godt nok blevet flotte. Jeg er imponeret over at du har fået strikket så mange (voksen)modeller i samme mønster

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Britt, jeg strikker gerne nogle stykker, når jeg finder et godt grundmønster.

      Slet
  6. Hatten af for dit mod med filtningen. De er super flotte begge to :)

    SvarSlet
  7. Meget fine begge to.
    Heldigt at valkningen gik godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, ja det var lidt af et sats.

      Slet
  8. Absolutt kjempefine, ha en fin søndag, hilsen Beth

    SvarSlet
  9. Hvor er de lækre - måske er det en man skulle overveje :) elsker hendes opskrifter og elsker også garnet Dunlin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må have sådan en Marianne. Jeg hader Dunlin garnet, så jeg har strikket i uld i stedet for.

      Slet
  10. hvor er de altså bare blevet flotte :-) ja det er altid lidt af et sats når man valker noget jeg holder nærmest vejret imens det jeg skal valke er i vaskemaskinen hvis det er bluse jakke eller ligende.. Men godt at resultatet blev perfekt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marion. Jeg har ikke valket før, så det var rent held.

      Slet
  11. Endnu to .....du er lynhurtig til de smukke Olivia 'er , jeg ved jeg HAR sagt det før......men Olivia skal altså på mine pinde.
    Både den sorte og den turkise er meget flotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Fru Jensen for de venlige ord. Du må igang med sådan en i en af dine lækre garner.

      Slet
  12. Hvor er de smukke begge 2,men sort er ikke min allerbedste ven som farve at strikke i :) Der skulle hvis være nerver af stål mens den drønede rundt i maskinen og lågen skulle åbnes.Men så flot et resultat igen fra dine hænder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Benthe, hvor er du sød. Jeg er normalt heller ikke til sort strik, men ved min kollega holder meget af sort, så for hendes skyld gjorde jeg en undtagelse.

      Slet
  13. Oliva er en rigtig fin model - og så har du lige strikket to! Sejt!

    Jeg er ret vild med Else Schjellerups modeller, men får mig ikke taget sammen - sikkert fordi de fleste er sommermodeller og jeg oftest bliver tiltrukket af efterårs- og vintermodellerne. Jeg har nu haft Vibe på pindene i 1½ år.....hm, den er dog så lækker at den SKAL være færdig! I år måske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er også sej Lea, for du har jo også lige strikket 2 af Annette Danielsens, tempelblomst, den ene flottere end den anden.
      Jeg synes sagtens Else Schjellerups modeller kan bruges om vinteren med en t-shirt under. Især når de er strikket i uld.
      Den vibe vil jeg gerne se, er sikker på den bliver fin.

      Slet
  14. Virkelig smukke begge to - du får da noget fra hånden..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det bliver nu ikke til så meget, som jeg kunne ønske.

      Slet
  15. Super skønne :) ... Pøj pøj med færdiggørelse fra kurven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marianne, ja jeg må lige tage mig sammen.

      Slet
  16. Hvor er de bare fine, og hvor er du sød at strikke til din kollega! Er den turkise til dig selv?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg kan desværre ikke passe sådan en lille figurstrikket sag.

      Slet
  17. Så flotte de er. Feminine begge to. Må innrømme at jeg nesten aldri strikker i sort, synes det er en litt vanskelig farge å strikke i. Plaggene blir dog likevel veldig elegante når man henger med. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, ja jeg synes også det er en feminin model. Du har ret i, at sort er vanskeligt at strikke i, især om vinteren, hvor lyset er dårligt, men det passer til alt, så det er en god farve til et gaveprojekt, for de fleste kan lide sort.

      Slet
  18. Altså, hvor er de fine :-) Jeg er jo fuldstændig vild med den turkise, men den sorte er også meget elegant :-) Ak ja, alle de dejlige projekter man har lyst til at starte på hele tiden - jeg behersker mig også - for en gangs skyld ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lene - jeg prøver også at beherske mig. Har 10 ting i gang i øjeblikket, så nu MÅ der ikke startes mere op, før noget er færdigt.

      Slet