fredag den 2. maj 2014

Prýdi - eller lang cardigan/jakke/frakke


Hej alle sammen, så er jeg tilbage igen. Jeg har været væk en måneds tid, dels fordi jeg var til eksamen og dels fordi jeg ikke rigtig havde noget nyt strik at flashe. Nu er eksamen overstået. Jeg kender endnu ikke resultatet, da det var en skriftlig eksamen og jeg får først svar om en uges tid, så jeg må væbne mig med tålmodighed lidt endnu.

I mellemtiden har jeg så fået færdiggjort denne trøje/jakke eller hvad vi nu skal kalde den og nu er den omsider færdig. Det er det helt forkerte tidspunkt af året at fremvise sådan en sag på, men sådan er det.



Trøjen har været hyggelig at strikke, men den har været længe undervejs. Lidt over en måned har den taget, men nu kan den omsider fremvises.


Det er umuligt at fange den rigtige farve på kameraet. Mit kamera kan åbenbart ikke gengive de blå/grønne nuancer rigtigt. I virkeligheden er den mørk flaskegrøn med mønster i lys og mørk petroleum, sort og turkis.



Jeg har strikket den på rundpind og efterfølgende klippet den op, da jeg endnu ikke har mod på hæklemetoden efter fiaskoen sidste gang jeg prøvede. Det betød så, at der blev en klippekant. For at dække over den, når trøjen står åben har jeg strikket 2 strimler i supersoft og syet på over klippekanterne. Dette var ikke helt problemfrit. Jeg slog 10 masker op og strikkede 400 pinde og lukkede af til hver strimmel. Efterfølgende var jeg nødt til at vaske dem og spænde dem op med nåle, for at få dem til at holde op med at rulle. Da de endelig var tørre og jeg ville sy dem på, var de blevet længere i vask, så jeg måtte trævle et stykke op igen, før de passede til forkanterne. Jeg havde fået hæftet ender så godt, at jeg nær aldrig havde fundet dem igen, men til sidst fik jeg da trævlet op, lukket af påny og hæftet ende. Jeg fæstnede strimlerne med nåle og gik i gang med at sy dem fast til jakken, men da jeg nåede ned i den anden ende, var strimlerne igen for lange og jeg måtte gentage det hele en gang til. Til sidst lykkedes det dog og nu ser det ud til at fungere. Utroligt som sådan noget kan drille.

Jeg er godt tilfreds med den færdige trøje og glæder mig til at bruge den til vinter.
Og nu er det vist tid til en faktaboks:

Faktaboks:
Model: Prydi fra bogen Islandsk strik.
Str: L
Garn: Lett-Lopi, 16 nøgler bundfarve, 3 nøgler sort og 1 nøgle af hver af de øvrige farver samt en rest supersoft til båndene over klippekanterne.
Pinde: 4 og 4½
Ændringer: Jeg har strikket den 12 cm længere og så har jeg lavet ribkanter på ærmerne i stedet for opslag.

Næste projekt er en vest, også i Lett-Lopi med blomstermønster og så tror jeg nok, at jeg går i gang med en høstjakke, også i Lett-Lopi, men derom senere. Rigtig god weekend til jer alle.



26 kommentarer:

  1. Den ser simpelthen skøn ud. Der er så mange dejlige modeller i den bog, jeg må sætte den på ønskelisten.

    SvarSlet
  2. Super super stilig , respekt herfra :-)

    SvarSlet
  3. Hvis du har skrevet eksamensopgave som du strikker, så er det en super eksamenskarakter du får.

    Jeg er imponeret over hvor flot den er og jeg kan godt se lidt af farvespillet, eller at der er noget. Så ikke bande over kameraet.

    Jeg ville samle masker op og strikker en belægning, så må den jo passe, vil jeg mene. Den er vildt flot og jeg er sikker på du bliver glad for den når den mørke tid kommer igen.
    Jeg har bogen, så jeg går ind og sætter et lille kryds, så må jeg se om jeg når den til efteråret eller der igen kommer noget i vejen.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Den er superflot. En lang varm cardigan til efteråret - perfekt:-)

    SvarSlet
  5. Den er virkelig flot og det med sæsonen... egentlig burde man strikke sommerting om foråret, efterårsting om sommeren... så er de klar. Jeg har så tit gjort sommertoppe færdig når det var for koldt at gå med dem Nu er den bare klar til efteråret. Bøvl det skal åbenbart til, jeg synes også jeg løber ind i at ændre projekter jeg tror er færdige. Men bare det bliver godt!.

    SvarSlet
  6. Er du da vims, den er flot, fantastiske farver du har brugt - den er garanteret hele besværet værd

    SvarSlet
  7. Wau sikke et flot arbejde! Krydser fingre for eksamensresultatet bliver lige så flot :))

    SvarSlet
  8. Wau hvor er den smuk, en rigtig lækker trøje ;-)

    SvarSlet
  9. Hold da op, hvor er den flot :)

    SvarSlet
  10. Hvor er den da bare blevet vildt flot,godt du ikke opgav at sætte belægninger på,det giver altså bare en bedre finish :))

    SvarSlet
  11. Hvor er den smuk , meget smuk.
    Sikke en tålmodighed med de mange pinde på belægningen, jeg ville nok være sprunget over det laveste gærde, slået ca 400 masker op og strikket ti pinde til hver belægning.

    SvarSlet
  12. Hvor er den bare flot ! og skønne farver. Knapper der passer perfekt :o) Den skal du nok blive glad for - også i dette kølige forårsvejr

    SvarSlet
  13. Wau hvor er den flot! Tillykke med din nye trøje.

    SvarSlet
  14. Den er fantastisk flot! Detaljen med det strikkede bånd på indersiden er rigtig fin.

    SvarSlet
  15. Fantastisk flot - og i min verden har du strikket hurtigt :) . Selvom det måske ikke lige er årstiden til sådan en varm sag, ja så er det jo rart at den er klar når vinteren atter kommer :)

    SvarSlet
  16. sikke dog en lækker trøje :-) den bliver skøn til de kølige aftener der sikkert kommer i løbet af foråret f.eks. som i aften :-)

    SvarSlet
  17. Den gad jeg godt strikke, hvor er den bare flot!

    SvarSlet
  18. Meget fin - og smukt lavet afslutning. Dejlig trøje / jakke

    SvarSlet
  19. Flot trøje, og vi krydser fingre for dit eksamens resultat.

    SvarSlet
  20. Jakken din ble utrolig lekker. Hos meg ser den nesten smaragdgrønn ut, en flott farge, men det aner meg at den er mer "teal" i virkeligheten når du beskriver den som blå/grønn. Jeg vet at den fargen nesten er umulig å gjengi på bilder, med mindre man er god i Photoshop , noe heg ikke er.

    Jeg håper strikkingen har vært en god avveksling fra lesingen du holder på med, du er kanskje midt oppe i eksamen?

    Takk for hyggelige kommentarer på bloggen, min. Tenkter som du på hvorfor i all verden vi må få produsert alt mellom himmel og jord i Østen. Hva har skjedd med kortreist, det gjelder da ikke vare mat. Og hva betyr det for miljøet når varer skal fraktes jorden rundt bare for at vi skal ha billige gensere? Nei takk til alle som lager ting selv, helst vil jeg gjerne også ha garn som er produsert lokalt. Et sted må vi begynne. Fortsatt god søndag kveld. :)

    SvarSlet
  21. Beklager, jeg skulle selvsagt ha gratulert deg med vel overstått eksamen. :)

    SvarSlet
  22. Wauv og wauv og..... Den er godt nok skøn. Håber, at eksamen gik godt.

    SvarSlet
  23. Hold da op - sikken et mareridt med de kanter! Men hvor er resultatet dog blevet flot, den er utrolig smuk :-) Jeg tror, jeg ved, hvad det er for en farve, du har valgt til bundfarve, så kan sagtens "vride" skærmen til at vise det rigtige ;-) Jeg vil også ønske tillykke med overstået eksamen og krydser fingre for, at det er gået som det skal :-)

    SvarSlet
  24. Tak for alle søde kommentarer - i er verdens bedste strikkesøstre.

    SvarSlet
  25. Den er skøn!!! Og du synes måske den har været længe undervejs - det synes jeg bestemt ikke!!!! Og det er altså ikke bare fordi jeg er sådan en, der lader ting ligge i årevis, at jeg synes du har været hurtig......lidt over en måned er da ikke lang tid at bruge på så stort et projekt!

    Glæder mig til at se mere lækkert, lynhurtigt strik fra dine pinde - og selvfølgelig tillykke med overstået eksamen!!

    SvarSlet