søndag den 25. november 2012

Aska


På sådan en regnvejrstung søndag må der lidt nyt strik på bloggen. Jeg iler derfor med at præsentere Aska, som jeg har strikket på i den sidste tid. Modellen er egentlig lidt kortere end på billedet, men jeg ville have den i tunika længde og har derfor øget hver stribe med 2 cm. Ærmerne ser frygtelig lange ud, men passer modtageren fint. Modellen skulle egentlig have været strikket på pinde 6, men jeg valgte at strikke på pinde 5 og i stedet strikke en str. XL og er på den måde endt med en størrelse large.
Aska er et hyggeligt og nemt strikketøj og da der kun er gået 6 nøgler af 31,- kr er prisen også til at overse.

Apropos pris så synes jeg mange garner er blevet helt vildt dyre. Tvinni tweed fra Isager koster nu 176,- kr for 100 gram. Så skal man bare bruge 300 gram til en bluse er vi altså oppe på 528,- kr. Hvis der så skal tilføjes en tråd mohair eller alpaka er vi hurtigt oppe på 700,- eller mere. Det synes jeg simpelthen er for meget. Jeg kan godt forstå at de designere, der udvikler opskrifterne også gerne vil sælge deres eget garn, jeg har bare svært ved at forstå at 100 gram garn skal koste 176,- kr. når jeg kan få 500 gram af en næsten tilsvarende kvalitet for 150,- kr. hos www.garnudsalg.dk. Forskellen er simpelthen blevet for stor efter min mening. Nå det var et sidespring, det er vist tid til en faktaboks.

Faktaboks:
Model: Aska fra Istex, designet af Bergrós Kjartansdóttir.
Størrelse: Slået op til XL på mindre pinde, er endt med str. L.
Pinde: 5.
Garn: Spindegarn fra Istex, 1 nøgle af hver farve, ialt 6 nøgler.
Garn og opskrift er fra Netgarn Farvesammensætningen har jeg set hos tante grøn
Ændringer: Alle striber i kroppen er forlænget med 2 cm.

Rigtig god søndag til alle i blogland.

51 kommentarer:

  1. Hej
    Den er super flot er vil med dine forskellige farver sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Amstrik, ideen til farverne er vist fostret hos Tante Grøn.

      Slet
  2. Den ser rigtig dejlig og fin ud! Jeg er enig med dig i det med garnpriserne. Det er vildt! Heldigvis har jeg jo så samlet mig et beskedent lager så jeg kan klare mig lidt tid....

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er vi i samme båd Christunte, jeg har også et mega lager, så det kunne være man skulle stoppe med at købe garn et stykke tid og bruge lageret i stedet.

      Slet
  3. Enig i det med garnpriser. Jeg kan såmænd også godt forstå at designere gerne vil sælge garn. Men det eneste man får ud af disse priser er at strikker vælger garnalternativer og dem er der jo utallige af. Der ville. Ikke blive strikket mange bluser, hvis de alle skullekoste 700 kr.

    Flot bluse du har fået lavet

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord Ulla. Jeg er enig med dig. Hvis prisen faldt ville vi måske vælge originalgarnet og så ville de sælge mere.

      Slet
  4. Sikken en fin bluse / tunika. Farverne passer også lige til årstiden :-)
    Iøvrigt er jeg helt enig mht garnpriserne. Jeg er ikke med på at giver 700 eller mere for garn til en bluse eller cardigan. Man skulle tro at designerne kunne sælge mere, hvis de sænkede deres priser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Kirsten, ja det er de rene efterårsfarver. Jeg tror du har ret i, at desigerne ville sælge mere, hvis de sænkede priserne, men det gør de nok ikke.

      Slet
  5. Hvor er den blevet skøn - jeg har slet ikke lagt mærke til den model, men kunne forestille mig den strikket op med nogle blåfarver også ;-) Sådan en rigtig hyggetrøje :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lene. Jeg tror den ville blive rigtig flot i nogle blå farver, og det ville passer supergodt til dig.

      Slet
  6. Skøn tunikatrøje du har lavet dig med dejlige farver.

    Jeg er helt enig i det med garnpriserne, jeg prøver også at substituere. Rent faktisk er det tit med de dyre garner, at jeg oplever at der sker noget i vask, som at ærmrrene bliver længere etc. I øvrigt fornemmer jeg at de for øjeblikker hæver priserne og det er jo tankevækkende i en tid med løntilbageholdenhed og for mange brancher har lønstigningrene de seneste år været 1 %.

    Nå, vi finder jo nok ud af det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de pæne ord Susanne. Det er da lidt paradoksalt, hvis de dyreste garner også er de dårligste til at holde formen. Man vil gerne generelt i samfundet have forbrugerne til at bruge flere penge, men at hæve priserne medfører bare øget tilbageholdenhed, de burde hellere holde udsalg i stedet.

      Slet
  7. Skøn bluse , jeg syns dit farvevalg er rigtig fint :-) Ja det er bare for vildt med sååå dyre garner , for i bund og grund er der jo ikke den store forskel på kvaliteten ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Birthe, det er nu ikke mit farvevalg, jeg har set den sammensætning hos Tante Grøn. Mht. garn har du nok ret i, at der ikke er den store forskel på kvaliteten af det billige og det dyre garn, jeg har i hvert fald svært ved at se den.

      Slet
  8. Hvor er den fin. Jeg har et kit liggende, som skal strikkes efter jul. Min er i grå og blå farver.
    Jeg synes også det er vanvid at noget garn skal være så dyrt. Så er det godt at det kan lade sig gøre at skifte det ud med noget som er billigere. Og det behøver jo ikke at gå ud over kvaliteten

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliver da superflot i grå og blå farver Merete, den vil jeg glæde mig til at se. Jeg har set den opstrikket i supersoft på pinde 5 og den var altså også superflot.

      Slet
  9. Total enig med dig i de garnpriser. Godt vi har Hr. Weller :D

    Din tunika er bare blevet smuk. Jeg så den som bluse på Kreativmesse i Fredericia. Da var den udstillet som bluse.

    Min to-do liste er for lang så kommer nok heller ikke i nærheden af den (og har jo lige boycottet alt det dyre garn) så heller ingen mønster til mig.

    HÅber også du nyder din søndag med rusk og blæst

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lis for de pæne ord. Jeg så godt på din blog at du har sat dig for et stop for garnkøb, det er sejt synes jeg. Også god dag til dig.

      Slet
  10. Hvor er det flot - den kan hurtig blive er yngling, er jeg sikker på

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne, jeg tror det bliver en yndling.

      Slet
  11. Hvor er den flot - og farverne er skønne .
    Ligner noget jeg kunne tænke mig :)

    Vil give dig helt ret i at garn priserne er alt alt for høje !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marianne, jeg kan kun anbefale dig at gå i gang, det er et hyggeligt og nemt strikketøj.

      Slet
  12. Smuk er lige hvad den er. Har det hele liggende fra kreative dage så jeg skal da vist bare igang ;-) vil også have den lidt længere og tager derfor den mørke med i bullen.
    Stemmer i med priserne.
    God aften
    Majbritt

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord Majbritt. Jeg er spændt på at se din version med den mørke farve i bunden. Så langt havde jeg slet ikke tænkt. Også god aften til dig.

      Slet
  13. Uhhh. Aska stod jeg og savlede over på messen i Frederecia. Har fortrudt mange gange, at jeg ikke købte kittet. Men har jo netop masser af garn liggende, der skal bruges. Mangler bare opskriften!

    Super lækker trøje/tunika.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var synd du ikke fik den købt, men den kan heldigvis fås alle steder hvor de sælger Istex opskrifter og det er ikke noget dyrt kit at købe, så du kan nå det endnu. Hvis du køber kittet i andre farver, kan du få 2 stk.

      Slet
  14. Skønne striber..
    Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg har købt så dyre garner.
    Jeg undgår bare de opskrifter hvor garnet følger.. Og vælger af de tusindevis af opskrifter der er på ex Ravelry..
    Garnet hos garnudsalg.dk er kvalitetmæssigt fuld (og sommetider højere) på højde med de Isagerske!
    Jeg taler af erfaring, for før i tiden strikkede jeg kun med Isager garn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla, det glæder mig at høre, at Wellers garn er på højde med Isager. Når du har prøvet begge dele, så ved du jo hvad du taler om. Jeg begriber bare ikke den store prisforskel, når det er stort set samme garn. Du har ret i, at der er mange skønne opskrifter på Ravelry og du er en haj til at finde dem, for du laver nogle meget fine ting.

      Slet
  15. Jeg giver dig helt ret med garn priser. Super fint trøje den har jeg også liggende :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak violykke, jeg glæder mig til at se din version.

      Slet
  16. Lækker, lækker Aska du har strikket! Skøn model som jeg også gerne vil strikke en dag selvom den skal strikkes på tykkere pinde end jeg bryder mig om - men nogle gange må man jo overvinde sig selv!

    Jeg synes også mange garner er urimeligt dyre. Derfor strikker jeg stort set kun i supersoft fra Knoll og JC Rennie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lea. Det går heldigvis hurtigt på de tykke pinde.
      Jeg strikker også en del i supersoft, har hørt at det er det samme som Isagers gamle højlandsgarn, har endda de samme farvenavne, men er væsentligt billigere, hvis det købes som cone hos Weller, Garngaragen eller Holstgarn eller lignende steder.

      Slet
  17. Lekker ble nå Aska som du har strikket. Det er lenge siden jeg synes det var billig å kjøpe garn i alle fall om jeg vil ha noe av en viss kvalitet. Av og til tar jeg en liten sjekk hvor jeg tenker at ville jeg kjøpt denne genseren i butikken ferdig til denne prisen? Som regel er heldigvis svaret ja. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle. Det er en god regel du har fundet på, sådan har jeg aldrig tænkt det før.

      Slet
  18. Hvor er den altså bare blevet total lækker..

    Kan kun give dig ret i det med garnpriserne det er fuldstændig vanvittigt nogle af de priser der er for garn...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marion. Ja det er vanvittigt og hvem har dog råd til at betale alle de penge, når man strikker så meget som vi gør.

      Slet
  19. Fin fin tunika og dejlige farver :))
    Jeg er helt enig med dig og alle de andre - nogle garnpriser er Way out :((

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Kirsten. Det var også farverne jeg faldt for. Jeg havde set den sort/hvide version, men den sagde mig ingenting, da jeg så denne kunne jeg ikke stå for den.

      Slet
  20. Det er en rigtig skøn model du har haft på pindene, - og smart at regulere på størrelsen.
    Jeg er heller ikke tilfreds med udviklingen på garnpriser rundt omkring. Så jeg er glad for der findes supergode alternativer som f.eks. Garnudsalg.dk og Holstgarn.dk, - jeg foretrækker at lægge mine garnpenge der og overkommer lige at æde udgiften for levering med Post Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig Dorthe, man føler sig lidt til grin, når man ved det stort set er samme garn og man bare betaler for navnet.

      Slet
  21. Wauv - den er godt nok lækker og den der ekstra længde havde jeg også valgt! Helt enig mht. garnpriser. 176,- for 100 gr. uldgarn! Det er ved at være længe siden, at jeg har været i en garnbutik, så jeg var da lige ved at få kaffen galt i halsen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mette. Det var godt du ikke fik kaffen galt i halsen, det vil jeg nødig være årsag til, men vi kan godt blive enige om, at prisen er vanvittig. F.eks. koster Isagers silkemohair 89,- kr. for 25 gram. Det er altså total skørt.

      Slet
  22. Wauw den er flot :)
    Jeg købte ikke kittet .. Men har digtet selv .. Og netop strikket i Weller garn ...
    Er i gang med nr. 2....i A- facon
    Jeg har aldrig strikket med isager men hold da op nogle priser ...
    Det lyder ikke helt som om pris og kvalitet hænger sammen :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set dine udgaver Marianne og de er superflotte og en god ide at strikke dem i supersoft.
      Jeg tror du har ret i, at pris og kvalitet ikke altid hænger sammen i garnverdenen.

      Slet
  23. Novra, hvor er den bare skøn! Jeg kan rigtig godt lide både modellen og dit farvevalg. Måske man skulle tjekke den opskrift ud til senere strik (i den evigt voksende bunke af "det kunne jeg godt tænke mig at strikke")

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen, ja den voksende bunke bliver stadigt større, også selvom man strikker på livet løs, men på den anden side skal man jo ikke klage over at have mange muligheder.

      Slet
  24. ja hurra for Garnudsalg ! de har godt nok nogle gode kvalitets-alternativer til de dyre designer garner !
    Trøjen er rigtig flot - jeg kan godt lide de brede striber og efterårsfarverne.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak monaelisabeth. Jeg er rigtig glad for den trøje.

      Slet
  25. Hvor er den flot! Den har jeg også købt garn til, glæder mig meget til at strikke den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Tineke, du kan godt glæde dig, den er hurtig og sjov at strikke.

      Slet
  26. Hvor er den sød, men lidt træls man kun kan købe den med orginal garn, jeg kan ikke med det garn, det kradser. Tænkte om den evt. kunne strikkes i det fra garnudsalg, det kan jeg nemlig godt tåle. :-)

    SvarSlet